Auton sähköjärjestelmä:
Keskuslukitus
valot
äänitorvi
starttimoottori
sähköinen takaluukun avaus
peruutustutka
sähköinen sivupeilien liikutus
penkin lämmitys
stereot
tupakansytytin
hälytysääni
turvatyynyt
ABS-jarrut
ajohallintajärjestelmä
laturi
akku
lasien pesulaitteet
lämmitettävät tuuli- ja takalasit
turvavyön tunnistus
mittaristo
kattoluukku
virtalukko
ilmastointi
navigaattori
alustansäätö
automaattivaihteisto
hybridimoottori
4-vetojärjestelmät
sähköautojen voimansiirto
lasin nostimet
Ohjainlaitteet/tietokoneet autossa
moottorin ohjainlaite
mittariston ohjainlaite
turvatyynyjen ohjainlaite
ABS/ESP-ohjainlaite
ohjaustehostimen ohjainlaite
lisälämmittimen ohjainlaite
ilmastoinnin ohjainlaite
mukavuusjärjestelmien ohjainlaite (sis. penkit,säätyvät polkimet..)
oviohjainlaite (3-5 kpl)
valojen ohjainlaite
sähköpääkeskus
Gateway
loputon lista...
Arviolta 80% merkkikorjaamoilla korjatuista vioista on sähkövikoja. Ajoneuvojen sähköjärjestelmät lisääntyvät jatkuvasti. Asiakkaat haluavat entistä monimutkaisempia ja hienompia varusteita autoihinsa.
Jännite
Jännitteen tunnus on U ja yksikkö voltti V. Kuvaa kahden navan välistä elektronimäärän epätasapainoa. Jännitteen suuruus kuvaa sitä potentiaalia, joka on mahdollista ottaa käyttöön, kun virta alkaa kulkea.
Nimellisjännite
Kuvaa jännitettä, joka virtalähteestä on saatavilla ihanneolosuhteissa. "Voitaisiin kuvitella standardiksi, on sovittu, että 12V akut valmistetaan määrätylle jännitteelle määrätyssä varaustilassa."
Lähdejännite
Tarkoittaa kuormittamattoman jännitelähteen jännitettä. Esimerkiksi autonakku silloin kun sitä ei kuormiteta. Kun kuormittamattomasta akusta mitataan jännitettä, jännitteen pitäisi olla yli 12,2V (huom. välittömästi latauksen jälkeen jännite on korkeampi 12,5-13,7V).
Napajännite
Tarkoittaa kuormitetun jännitelähteen jännitettä. Esimerkiksi akun lähdejännite on 12,3 volttia ja kun akkua kuormitetaan esimerkiksi takalasinlämmittimellä, napajännite putoaa 12 volttiin.
Jännitteen mittaaminen
Jännitemittaus tehdään aina rinnan kuluttajan tai jännitelähteen kanssa. Aluksi kytketään mittajohdot mittariin, musta johdin yleensä COM- liitäntään, jossa on jännitemittauksen symboli. Mittalaite asetetaan jännitemittausasentoon kiertämällä valitsin asentoon -V.
Virta (current)
Sähkövirta on elektronien liikettä. Sähkövirta ei kulje, ennen kuin se on tehty mahdolliseksi kytkemällä piiriin virtalähteen molemmat navat ja muodostamalla johtimilla suljettu virtapiiri. Sähkövirran tunnus on I ja yksikkö ampeeri A.
Tasavirta ( Direct Current)
Merkitään symbolilla, jossa yläpuolella on yhtenäinen viiva ja alapuolella katkoviiva. Tasavirraksi kutsutaan sellaista virtaa jonka napaisuus ei vaihdu, eli virta pysyy kokoajan samansuuntaisena.
Vaihtovirta ( Alternating Current)
Vaihtovirta on sähkövirtaa, jossa jännitteen napaisuus ja virran kulkusuunta vaihtuu. Yleisin vaihtovirran/jännitteen muoto on sin-aallon mukainen.
Virran mittaaminen yleismittarilla
Musta johdin kytketään yleimittarin COM-porttiin.
- Punainen johdin pistokkeeseen A max 10 A
- Kytkin kohtaan A
- Mittalaite kytketään virtapiiriin sarjaan
Resistanssi (Resistance)
Resistanssi on suure, joka kuvaa materiaalin kykyä vastustaa sähkövirran kulkua. Tunnetuin resistanssia aiheuttava komponentti on vastus. Kun virtapiirin lisätään vastuksia tai jokin virtapiirin osista on esimerkiksi hapettunut, niin piirissä kulkeva sähkövirta pienenee. Samoin käy kun piiriin lisätään mikä tahansa sähköä kuluttava laite, esimerkiksi sähkömoottori.
Resistanssin mittaus
- Musta johdin COM-porttiin
- Punainen johdin Ω-pistokkeeseen
- Kytkin kohtaan Ω
- Mittari kytketään rinnan mitattavan kohteen kanssa
- Mitattava kohde pitää olla virraton.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti