maanantai 10. syyskuuta 2012

AUNE-ehdot




1.Korjaamon velvollisuudet:

Korjaamo suorittaa työn amattitaitoisesti ja huolellisesti sekä noudattaa valmistajan automallin korjaus- ja huolto-ohjeita.

Korjaamo hankkii korjauksen varaosat ja tarvikkeet. Osien pitää olla alkuperäisiä tai laadultaan vastaavia.

Korjaamon ei tarvitse käyttää asiakkaan tuomia varaosia, jos ne ovat viallisia tai soveltumattomia. Korjaamo tekee vain korjauksia, joihin on pätevyys. Korjaamo ilmoittaa selkeästi erikoisosaamisestaan ja valtuuksistaan.

Korjaamo voi teettää töitä alihankintatyönä. Korjaamo vastaa myös alihankkijoiden suorituksista.

Korjaamo pyrkii asiakkaalle edullisiin ratkaisuihin. Jos korjausta ei voida tehdä, vikaa poistaa tai jos huomataan, että korjaus olisi työn kohteen käyttöarvo huomioon ottaen asiakkaan kannalta taloudellisesti epäedullinen niin asiakkaalle ilmoitetaan asiasta hyvin pian, ennenkuin töitä aloitetaan tai jatketaan.

2.Työtilaus:

Työtilaus tehdään aina kirjallisesti ja työtilauksesta annetaan yksi kappale asiakkaalle ja toinen jää korjaamolle.

Asiakas työtilausta tehdessään ilmoittaa tiedossaan olevat korjaukseen vaikuttavat seikat kuten työn kohteen aikaisemmat korjaukset tai korjausyritykset.

Jos työtilausta muutetaan työtilauksen jälkeen asiakkaan pyynnöstä, merkitään muutokset korjaamon työtilaukseen ja niistä voidaan lähettää asiakkaalle vahvistus.

Asiakas voi perua työtilauksen ennen alkua tai valmistumista. Korjaamo voi veloittaa työstä ennen peruutusta, hankkimistaan varaosista sekä näiden ehtojen mukaisista kustannuksista, joita ei voitu välttää. Korjaamon ottama hinta ei saa ylittää tilatun korjauksen hintaa.

4.Hintatiedot:

Korjaamon hinnoittelut ovat nähtävillä korjaamon asiakastiloissa. Hinta voi olla hinta-arvio, enimmäishinta tai kiinteä hinta. Jos muuta ei sovita niin annettu hintatieto koskee korjaustyötä käytettyine varaosineen ja tarvikkeineen.

Hinta-arviota ei saa ylittää yli 15 prosentilla, ellei ole muusta sovittu. Hinta-arvio on voimassa kuukauden, jos ei muusta sovita. Hinta-arvio ei korjaamoa sido, jos työtä tutkittaessa ilmenee korjaustarve, joita ei työn ottamisen yhteydessä tehdyssä normaali tarkastuksssa voitu ennakoida. Tämän seikan ilmetessä korjaamon täytyy ottaa yhteyttä asiakkaaseen uuden hinta-arvion ilmoittamiseksi.

Jos korjaukselle sovitaan korjaustyön kattava enimmäishinta, enimmäishintaa ei saa ylittää.

Kiinteää hintaa korjaamo ei saa ylittää ilman asiakkaan lupaa muutoin kuin kohdassa 5. mainittujen tarpeellisten lisätöiden vuoksi.

Korjaamo laskuttaa tilatuista ja tehdyistä töistä, osista ja alihankintatöistä sekä työtilauksen tarpeellisista toimista. Laskussa mainitaan työsuoritukset työkohteittain sekä ilmoitetaan kustannuksia aiheuttaneet toimet. Osat eritellään laskussa yksikköhinnoittain, jos ne eivät sisälly hintoihin tai pakettihintoihin. Vähäiset osat voidaan laskuttaa erittelemättä.

5.Lisätyöt:

Jos korjausta tehdessä ilmenee tarvetta tehdä työtilaukseen kuulumattomia lisätöitä, korjaamolla pitää olla asiakkaan lupa. Asiakkaalle pitää ilmoittaa lupaa tiedusteltaessa, aiheuttaako lisätöiden lykkääminen asiakkaan terveydelle vaaraa tai omaisuudelle.

Jos asiakkaaseen ei saa yhteyttä kohtuullisessa ajassa, korjaamo saa tehdä vähäisiä ja tarpeellisia työtilaukseen kuulumattomia lisätöitä, joiden tekeminen on tarkoituksenmukaista yhdessä tilattujen töiden kanssa. Lisätyö kustannukset saavat olla enintään 100 euroa. Enimmäishintaa korjaamo ei saa ylittää lisätöidenkään vuoksi, jos muuta ei sovittu.

6.Maksuehdot:

Käteisellä maksetaan lasku luovutuksen yhteydessä, ellei työtilausta tehdessä muusta maksutavasta sovittu.

Erääntyneestä tai myöhästyneestä suorituksesta korjaamo perii viivästyskorkoa korkolain mukaisesti. Ellei korjauslaskua makseta työn luovutuksen yhteydessä niin korjaamo voi kieltäytyä luovuttamasta työn kohdetta asiakkaalle. Vakuutta vastaan korjaamo voi luovuttaa työn kohteen asiakkaalle. Korjaamon oikeus myydä työn kohde on säädetty laissa elinkeinoharjoittajan oikeudesta myydä noutamatta jätetty esine.

Asiakkaan on oikeus pidättäytyä maksamasta virheellisesti suoritettua korjausta, kunnes virhe on poistettu korjaamon toimesta tai kustannuksella. Asiakas ei voi pidättää suurempaa rahamäärää, kuin on virheen johdosta oikeus.

7.Vakuutusyhtiön laskuun tehtävät korjaukset:

Työtilaus laaditaan asiakkaan ja korjaamon välillä, kun korjaus tehdään vakuutusyhtiön laskuun, ellei muusta sovita. Vahinkotarkastus tehdään vaurioiden ja korjaustavan määrittämiseksi. Laskutusluvan saatuaan vakuutusyhtiöltä korjaamo laskuttaa korjauksen vakuutusyhtiöltä. Sen osan minkä vakuutusyhtiö ei korvaa niin sen asiakas on velvollinen maksamaan korjaamolle.

8.Työn valmistuminen:

Työ tehdään sovitussa ajassa. Korjaamo ilmoittaa asiakkaalle jos ei saa työtä tehtyä sovitussa ajassa. Korjaamolle pitää antaa kohtuullinen lisäaika työn suorittamiseksi.

Jos työaikaa ei ole sovittu niin työ tehdään kohtuullisessa ajassa työn laajuuteen ja laatuun nähden.

Kuluttaja-asiakkaan oikeus purkaa sopimus viivästyksen johdosta määräytyy kuluttajansuojalain 8 luvun 9§:n mukaisesti.

Viivästyksen johdosta on oikeus saada vahingonkorvausta kohdan 13 mukaisesti.

9.Työn kohteen vastaanottaminen ja luovuttaminen:

Korjaamon aukioloaikana työ vastaanotetaan ja luovutetaan. Tällöin työnkohteena olevan ajoneuvon vastaanottaminen ja luovuttaminen asiakkaalle tapahtuu avaimien luovuttamisella korjaamon edustajan ja asiakkaan välillä. Asiakkaan vastuulla on korjaamon aukioloajan ulkopuolella tapahtunut avaimien luovutus korjaamolle tai korjaamolta asiakkaalle, ellei muusta sovita.

Työn kohde säilyy huolella on korjaamon vastuulla. Jos työn kohde katoaa tai vahingoittuu, korjaamo vastaa siitä, ellei korjaamo on toiminut huolellisesti. Jos irtotavaroitten säilytyksestä ei ole sovittu niin korjaamo ei vastaa niistä.

Siitä, kun korjaamo on ilmoittanut asiakkaalle työn valmistumisesta niin neljä päivää siitä lakkaa korjaamon säilytysvastuu. Silloin korjaamo voi siirtää auton korjaamon ulkopuolelle. Siirtoa edeltävänä päivänä viimeistään pitää asiakkaalle ilmoittaa siirrosta.

Jos korjaamo säilyttää ajoneuvoa yli neljän päivän niin silloin on oikeus periä säilytysajalta korvausta. Asiakastiloissa on nähtävissä säilytysajan hinnat.

10.Takuu:

Korjaamo antaa työstään takuun ellei muusta sovita. Se on työn valmistumisesta voimassa kuusi kuukautta tai 15000 kilometriä riippuen kumpi rajoista ensin saavutetaan. Takuu koskee myös korjaamon käyttämän alihankkijan työtä ja tämän hankkimia osia. Takuun voimassaolonaikana korjaamo sitoutuu korjaamaan työssään, hankkimissaan osissa ja tarvikkeissa ilmenevät virheet.

Takuu ei korvaa säätöjä eikä työn kohteen normaalia kulumista. Takuu ei kata asiakkaan hankkimia osia ja asennusta eikä väliaikaista korjausta, joka tehdään hyvää korjaustapaa noudattamatta.

Takuu ei päde, jos korjaamo näyttää, että virhe johtuu asiakkaan puolella olevasta syystä, kuten ajoneuvon tai työnkohteen väärästä käsittelystä tai muusta vauriosta tai asiakas on laiminlyönyt ajoneuvon hoidon ja huoltamisen.

Asiakkaalle kuuluvaa kuluttajansuojalain mukaista oikeutta ei takuuehdoilla rajoiteta korjauksessa olevaan virheeseen.

11.Maalaustakuun ehdot:

Maalauksen takuu on voimassa 12 kuukautta. Ohjeet on samat korjaukseen.

12.Virheilmoitus ja virheen korjaaminen:

Asiakas ilmoittaa havaitsemastaan virheestään ja vaatia virheen oikaisua kohtuullisessa ajassa, kun havaitsi virheen tai olisi pitänyt havaita se.

Korjaamolla on oikeus oikaista virhe jos se asiakkaan ilmoittaessa virheestä tarjoutuu tekemään sen. Virhe korjataan kohtuullisessa ajassa, kun asiakas ilmoitti virheestä.

Jos ajoneuvo on virheen vaatiessa korjausta paikassa, että sen kuljettaminen korjaamoon ei ole tarkoituksenmukaista niin pitää asiakkaan ottaa yhteyttä korjaamoon sopiakseen korjaamon kanssa virheen korjaamisesta.

Toisessa korjaamossa tehtyä työtä ei korvata jos asiakas ei ota yhteyttä korjaamoon, paitsi jos yhteydenotto on estynyt juhlien tai muiden syiden takia, eikä korjausta voi lykätä aiheuttamatta asiakkaalle haittaa.

Korjaamo ei korvaa virhettä jos siitä aiheutuu kohtuuttomia kustannuksia virheeseen nähden. Jos virhettä ei korjata kohtuullisessa ajassa, kun siitä on ilmoitettu niin on asiakkaalla oikeus hinnanalennukseen.

13.Asiakkaan oikeus vahingonkorvaukseen korjaamon virheen tai viivästyksen johdosta:

Jos korjaus on tehty huonosti tai ei ole valmis ehtojen 8. kohdan mukaisesti tietyssä korjausajassa, asiakkaalla on oikeus vaatia korvausta virheen aiheuttamasta vahingosta kuluttajansuojalain 8 luvussa olevien säännösten mukaisesti.

Korjaamo ei vastaa viivästyksen aiheuttamasta vahingosta jos viivästys johtuu korjaamosta riippumattomasta syistä, kuten työnseisauksesta, veden jakelun katkeamisesta, osien hankinnan vaikeutumisesta tai muusta korjaamon vaikutusten ulkopuolella olevasta esteestä.

Asiakkaan pitää ilmoittaa korjaamolle viivästystilanteessa, onko hänellä käyttöä autolla, kun auto on korjaamolla. Ellei tätä ilmoitusta tehdä, asiakkaalla ei ole oikeutta korvaukseen ajoneuvon ajoeston takia. Jos asiakas saa maksuttoman sijaisauton, asiakkaalla ei ole oikeutta muuhun korvaukseen, koska auto on ajoestossa.

Asiakkaalla on oikeus saada korvausta korjauksen viivästymisestä tai viallisen korjauksen välillisistä vahingoista jos syy on korjaamon huolimattomuudesta.

Asiakas on velvollinen toimimaan siten, etteivät viivästyksen tai virheestä tulleet vahingot hänen toimiensa seurauksena aiheettomasti lisäänny.

Korjaamo ei ole vastuussa viivästyksen tai virheen aiheuttamasta vahingosta muuta kuin asiakkaan osalta.

14.Erimielisyyksien ratkaiseminen:

Jos erimielisyyksiä ei ratkaista osapuolten välisillä neuvotteluilla, asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Jos erimielisyydet ratkaistaan tuomioistuimessa, kanne voidaan nostaa myös kuluttajan kotipaikkakunnan yleisessä alioikeudessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti