maanantai 10. syyskuuta 2012

Ohjaus




Teimme tänään harjoitustyön ohjausjärjestelmästä.




                                                              

                                                                   Ohjausakseli


                                         Ohjausakseli on raidetangossa kiinni. Liikkeen eteenpäin viejä.




                                                                   Ohjauspylväs

                                                                    

                                         Ohjauspylväs liikuttaa ohjausvaihdetta.




                                                           Ohjauspylvään säätövipu


                                            Ohjauspylvään asennon voi säätää.


                                                           Kokoonpainuva akseli


                                  Törmäyksen voimasta painuu kasaan ja auttaa                                                  
                                   siinä ettei kuski loukkaannu hirveästi.


                                                             Ristinivelliitäntä
                                      

                                  Ohjauspylväs on kiinni ohjausvaihteessa ristinivelliitännällä.                           


                                                      Ohjauspylvään joustoliitos


                                    Joustaa kolarissa.
                              

                                                  Ohjausvaihde


                                                   
                                   Ohjausvaihde muuttaa liikkeen renkaille sopivaksi.


                                                                        Raidetanko

                                  
                                  Siirtää liikkeen renkaille.
                                   


                                                            Raidetangon pää

                                            

                                 Raidetangon päät on kiinni renkaissa.
                                                          
                                                   




Ackermannin ihannevierintä tarkoittaa, että eturenkaitten sisempi rengas kääntyy enemmän kuin ulompi rengas kuten kuvasta näkyy.




Auraus: Renkaat on suunnattu auton keskipisteeseen.

Haritus: On päinvastoin aurauksen kanssa.


Camber-kulma tarkoittaa: Renkaan pystysuoran akselin ja auton pystysuoran akselin välistä kulmaa.

Caster-kulma tarkoittaa: Olka-akselin etukallistuma.
                                                      










1 kommentti:

  1. Kiitos tästä, kiva nähdä että miltä mikäkin osa näyttää. Meillä tuo raidetangon pää olisi hakusessa, se kun tulisi meidän Audiin vaihtaa. Varmasti saa naapurilta onneksi apua siihen. https://www.korpiauto.fi/kaikki-tarvittavat

    VastaaPoista